Home:  nilsolof.se 

 

                                              

Det bästa möjliga

 

 

 

 

Det finns många strategier och metoder att lindra stress. Att det finns många, betyder att det inte finns någon som alltid passar alla - då skulle ju bara den användas, och de andra vara bortglömda. 

När jag frågar patienter vilken strategi de använder när de är uppjagade, stressade, irriterade eller i dålig psykisk balans av vilken orsak det nu må vara, så får jag ganska ofta svar av typen "Jag går ut i naturen", "Jag går undan i enrum och lyssnar på min favoritmusik", "Jag övar avslappning efter ett band eller en skiva", eller liknande. Allt detta är ju bra - men om nu situationen inte medger att jag tar en promenad eller går undan för att göra en viss övning? 

Det vore bra att ha ett sätt att lindra stress precis här och nu, en metod som verkar snabbt och kan användas var som helst, oavsett om jag är ensam eller med andra. I mina artiklar i Sökaren har jag skrivit om flera sådana. Artikeln om att "gå till hjärtat" beskriver en metod som jag kort kallar stillbild. När man väl har lärt sig den är den mycket enkel att utöva. Några av mina patienter har den som sin favoritmetod. 

Ho'oponopono är en annan stresslindrande metod som kan användas när och var som helst. Några av mina patienter har den som sin favoritmetod. 

Artikeln om tänkandet innehåller på sidan 22 ett avsnitt med rubriken "Det bästa möjliga". Läs gärna hela artikeln, och särskilt det avsnittet. Här beskriver jag metoden i lite annan form. Några av mina patienter har den som sin favoritmetod. 

 

 

 

 

Det bästa möjliga

 

 

 

 

 

När du känner dig som någon av de här figurerna, då mår du inte bra. Vad kan du då göra, just här och nu, i detta ögonblick, utan att behöva gå iväg någonstans? Det finns ett enkelt sätt:

 

1. Rikta en fråga till ditt inre:

 

Vad är det bästa möjliga

jag kan göra just nu 

för att må lite bättre ? 

 

(Alltså inte för att må helt bra eller jättemycket bättre - dit är avståndet för stort, det klarar du inte just nu. 

Du får öva dig att ta ett steg i taget.

Det första delmålet är att må lite bättre.)

 

 

2. När du har ställt frågan, bli stilla några ögonblick, lyssna inåt dig själv. Lyssna efter din "inre röst". Den kan upplevas som en tanke, en aning, en impuls, ibland rentav som en röst inom dig. I så fall är den i början svag, som en viskning - det kräver övning att lyssna på den. Om du övar kan den efterhand höras tydligare. 

Jag menar givetvis inte att du ska hallucinera och "höra röster". Det handlar om att öva upp känsligheten för den inre ledning, den inre visdom som du och vi alla har inom oss. Vi upplever den i olika form, vi är bara så ovana att bli stilla länge nog för att kunna uppfatta den. I metoden stillbild upplever man den "i hjärtat", här är det mer tankemässigt. Principen är densamma - sök ledningen inom dig själv. 

3. När du har uppfattat något svar inom dig, vad är nästa steg? 

Det är inte att analysera svaret - vad talar för detta, vad talar mot det? Då fastnar du lätt i en inre dialog som kan bli jobbig och inte leder någonstans. Gå i stället på känslan - hur känns den här impulsen? 

Ibland kan du uppleva två svar på din fråga, två olika impulser. Ta dem då en i taget och känn på dem - vilken känns bäst

4. Följ den impuls som känns bäst ! 

 

 

5. Nu har du kommit ett steg på väg - du mår lite bättre. Kanske bara lite - men det fina med denna process är att du kan upprepa den igen om en stund. 

Genom att upprepa den om och om igen kan du må ännu lite bättre, och ännu lite mer, och ännu lite mer...

6. Om du har två alternativ att välja mellan kanske det är svårt att hålla isär dem. Ett hjälpmedel kan då vara att göra symboliska inre bilder. 

T.ex. hade jag en patient med ett komplicerat och stressande arbete. Hon stod i valet mellan att fortsätta vara sjukskriven 50% eller att öka sin arbetstid till 75%, och det enbart för att få mer tid för det arbete hon ändå måste göra men knappt orkade på 50% arbetstid. Hennes chef hade viss förståelse för tanken, men chefen kunde inte lova att hon inte i så fall skulle få ännu mer arbete. Det skulle hon inte klara, eftersom hon verkligen gick på marginalen redan med sina 50%. Hur skulle hon göra?

Jag föreslog henne att sitta avslappnad med slutna eller halvslutna ögon, och för sin inre syn föreställa sig två skyltar med siffrorna 50 och 75. Hon "såg" på skyltarna växelvis och kände efter. Det tog mindre än en minut för henne att "se" att 50-skylten lyste klarare och kändes bättre att se på. Beslutet var fattat, och det kändes riktigt. 

 

                                                           

 

Det är bra att ha flera olika verktyg i sin verktygslåda. Nu har du ett till. Varför inte pröva om det passar dig, och öva så du får det att gå automatiskt? När du har övat in processen går den snabbt. Du har din ledning inom dig, men det kan kräva övning att bli medveten om den. 

En sak är viktig, i denna övning liksom i alla jag har på dessa sidor: Det gäller att fokusera rätt! 

"Fokusera" betyder ju att koncentrera dig på, inrikta dina tankar på, intressera dig för. 

Du ska alltså inte fokusera på att slippa det som du tror är orsaken till att du mår dåligt, vad det än må vara. Du ska fokusera på att du vill må bättre och hur du ska komma en bit på vägen dit. Med andra ord, fokusera inte på det du vill undvika, utan på det du vill uppnå! Här som i alla andra sammanhang gäller attraktionslagen: Det du fokuserar på, det tillväxer! 

"Det bästa möjliga" är ett av de enklaste självhjälpsverktyg jag har funnit. Du behöver inte gå undan någonstans för att göra en svår övning, utan du kan använda den här processen när som helst - t.o.m. mitt under samvaro med andra. Du behöver naturligtvis öva processen, göra den många gånger tills den går närmast automatiskt. Då tar den mindre än ½ minut, kanske bara 15 sekunder. Den tiden kan du väl ge dig själv för att må bättre?  

Det enda som krävs är att du är villig att stanna upp några ögonblick och lyssna inåt dig själv. Inom dig finns svaret på frågan

Vad är det bästa möjliga
                           jag kan göra just nu
                                                       för att må lite bättre?

 

Lycka till!

 

                                                                     Vi gör det bästa möjliga !

 

* * * * *  * * * * * * * * * * *

... men när det verkligen gäller? 

 

Här följer länkar till videor med fyra personer som gör det bästa möjliga under förutsättningar som de allra flesta av oss inte behöver uppleva.

De flesta har engelskt tal. 

Först en tonårig pojke som "ser" utan ögon. Ben fortsätter att inspirera till "Det bästa möjliga" också efter att ha lämnat jordelivet. Han förlorade sin syn på grund av cancer vid tre års ålder, överlevde i tretton år och dog i recidiv vid sexton.

http://mallofme.blogspot.com/2009/07/ben-underwood-seeing-without-eyes.html

http://www.youtube.com/watch?v=qLziFMF4DHA&feature=related

 

En anonym kvinna i Pakistan visas i en kort video här:

http://www.youtube.com/watch?v=YMjrXIWIUr0&feature=related

 

Här framträder en rysk fotomodell med ovanligt utseende: 

http://www.youtube.com/watch?v=IkbIvyxUMK8&feature=related

 

Den här  videon med Nick Vujicic är bara 2.40 minuter lång, men en av de mest inspirerande jag har sett:

http://www.youtube.com/watch?v=wOlTdkYXuzE&feature=related

 

Mikael Andersson är en svensk kollega till Nick - armlös, benlös men inte modlös!

http://www.youtube.com/watch?v=MHjJPO8lOCk&feature=related

 

Dessa videor handlar om att sakna någon del av kroppen, eller flera. 

Ett talesätt om "rötmånaden" är att "då föds kalvar med två huvuden". Men det kan också gälla människor. Rättare sagt, någon sällsynt gång får två personligheter samsas om en kropp och leva oupplösligt förenade: 

http://www.youtube.com/watch?v=bk3mo91VebM&feature=related

 

Bilden nedan är från 2006 och visar Stephen Hawking, en engelsman född 1942. Han lider sedan 20-årsåldern av en progressiv neurologisk sjukdom, en form av ALS. När han fick diagnosen antogs han bara ha några år att leva, men hans sjukdom har framskridit långsamt. Nu är han i det närmaste totalt förlamad. Han kan bara röra sig i sin rullstol, han är sedan många år dygnet runt beroende av andra för sin dagliga vård. Han kan bara tala genom ett talsyntesprogram i en dator, som han kontrollerar genom de knappt märkbara rörelser han kan göra med hand eller huvud.  

 

Fil:Stephen Hawking 050506.jpg

Stephen Hawking 5 maj 2006                          Bildkälla: Wikipedia

 

Stephen Hawking är också professor emeritus i matematik vid universitet i Cambridge. Han är världskänd som teoretisk fysiker med särskilt intresse  för vilka grundläggande lagar som styr universum. Han är en av de ledande forskarna inom vad som kallas astrofysik. 

I en text 2010 säger han bland annat: 

 

" Hello. My name is Stephen Hawking. Physicist, cosmologist and something of a dreamer. Although I cannot move and I have to speak through a computer, in my mind I am free. 

Free to explore the universe and ask the big questions, such as: is time travel possible? Can we open a portal to the past or find a shortcut to the future? Can we ultimately use the laws of nature to become masters of time itself? "

 

"Fast jag inte kan röra mig 
och måste tala genom en dator,
 så är jag fri i mitt sinne. 
Fri att utforska universum ..."